Medical Roleplay Guide

iroo

ceo of fórum
Fő Globális Moderátor
TS SModerátor
December 2, 2022
177
236
Karakter
Archie Colon
Medical RolePlay Guide

Ez az orvosi roleplay "guide" le lett fordítva, hogy jobban megértsétek az orvosi rp-t.
Először bonyolultnak tűnhet, de valójában nem az, csak 1-2x át kell olvasni. Ha érted az alapokat, akkor sokkal izgalmasabbá válik az orvosi roleplay külső illetve belső szemszögből is.
I. Vital Signs (Életjelek)
II. Heart Rhythms & Cardiac Arrest (Szívritmus és szívmegállás)
III. Medical
IV. Trauma

Életjelek (Vital Signs)
Az életjelek 5 alapvető paraméter, amelyeket a betegek általános állapotának meghatározására használnak.
Az életjelek meglehetősen trükkösek lehetnek, mivel nem sokan ismerik a normális határértékeket. Az útmutató céljaira elmagyarázom a normális és a kóros értékeket.
Egy szerepjáték forgatókönyve során azonban a játékosok OOC alapon fogják megkérdezni, hogy az értékek alacsonyak, normálisak vagy magasak-e vagy sem.
Ez a megközelítés lehetővé teszi azoknak az embereknek is, akik nem rendelkeznek orvosi ismeretekkel, hogy gyorsan válaszoljanak, majd lehetővé teszi a gondozónak, hogy saját feltevését tegye arra vonatkozóan, hogy mi az érték, miközben figyelembe veszi a kontextusból származó nyomokat, és meghatározza, hogy miért lehet az adott érték annyi.
Szívritmus
Normál érték: 60-100 ütés/perc egészséges felnőtteknél.
Alacsony érték: percenként <60 ütés (bradycardia)
Magas érték: >100 ütés/perc (tachycardia)
Az alacsony pulzusszám oka sok minden lehet, de a leggyakoribb ok, amellyel a szerveren találkozhatunk, a kábítószer-túladagolás. A magas pulzusszám leggyakoribb oka a trauma következtében fellépő vérveszteség.

Oxigénszint (SpO2)
Normál érték: 95%-100%
Alacsony érték: >90% (hipoxia)
Az alacsony oxigénérték okai közé tartoznak az olyan állapotok, mint az asztma és a COPD, de okozhatja a légutak elzáródása és a nyakat vagy a tüdőt ért trauma is.

Vérnyomás
A vérnyomás a legbonyolultabb életjel, mivel nagyon dinamikus, és sok minden befolyásolhatja.
Az egyszerűség kedvéért ajánlott egy alacsony értéket (hipotenzió) feltüntetni, ha a karaktered sok vért veszít, egy normál értéket, ha a karaktered egészséges, vagy tudod, hogy az állapota nem befolyásolja a vérnyomását, és egy magas értéket (hipertónia), ha a karakterednek olyan betegsége van, ami ezt okozhatja.
Légzésszám
Normál érték: 12-20 légzés/perc egészséges felnőttnél.
Alacsony érték: <12 légzés/perc (bradypnoe)
Magas érték: >25 légzés/perc (tachypnoe)
Az alacsony légzésszámot leggyakrabban kábítószer-túladagolás okozza. A magas légzésszámot legjellemzőbben a tüdőt ért trauma okozza. Az alacsony oxigénszint természetesen szintén magasabb légzésszámot okoz, mivel a szervezet megpróbálja kompenzálni.
Hőmérséklet
A hőmérséklet önmagától értetődő, és a pontos érték nem túl fontos a szerepjátékban.
Ha a hőmérsékleted magas (hipertermia), azt okozhatja a szervezeted fertőzés vagy hő okozta betegség elleni harca.
Az alacsony hőmérsékletet (hipotermia) az okozhatja, ha a test hosszú ideig hidegnek van kitéve, legyen szó akár befagyott vízben vagy hóban való tartózkodásról.
Szívritmus és szívmegállás (Heart Rhythms & Cardiac Arrest)

Szívmegállás
A szívmegállás egyszerűen azt jelenti, hogy a szív leáll, amikor a vér áramlása az egész testben megszűnik.
A szívmegállás azonnali kezelést igényel, és még a kezelés ellenére sem mindenki éli túl, vagy nem lesz fogyatékossága, ha a szívritmus helyreáll.
A kezelést akár a járókelők is megkezdhetik, akik ha tudják, hogyan kell, elkezdhetik az újraélesztést.
A lakosság is használhat automata külső defibrillátorokat (AED). Az AED-ek számos középületben megtalálhatók, és néhány épületben, például tornatermekben, uszodákban, iskolákban és orvosi rendelőkben törvény írja elő, hogy a helyszínen legyen AED. Az AED-ek használata a lakosság számára is rendkívül egyszerű, és nincs szükség képzésre, mivel a készüléken utasítások találhatók, és hangutasításokat is ad.
Bár az AED önmagában helyreállíthatja a normális szívritmust, fontos felismerni, hogy a beteg nem lesz képes csak úgy felállni és elmenni, és jó eséllyel még az eszméletét sem nyeri vissza.
Továbbra is intenzív orvosi beavatkozásra van szükség.
Egy másik dolog, amit szem előtt kell tartani az ilyen helyzetekben történő szerepjáték során, hogy az újraélesztés erőszakos folyamat, és gyakran törik el a beteg bordái.
Szívritmusok
A szívritmusok meglehetősen bonyolultak, ezért ahelyett, hogy részletesen bemutatnánk az egyes ritmusokat, egyszerűen csak sokkolhatónak vagy nem sokkolhatónak nevezzük a szívritmusát.
Lényegében ez az, aminek hangzik: ha az Ön ritmusa sokkolható, akkor a defibrillátorral megpróbálhatjuk a szívet ismét normális ritmusba hozni.
Ne feledje, hogy ez nem mindig sikerül, és néha több sokkolásra is szükség lehet.
Ha a ritmus nem sokkolható, akkor nem tudjuk használni a defibrillátort, és a folyamatos újraélesztésre és gyógyszeres kezelésre kell hagyatkoznunk. A szívritmus nem sokkolhatóból sokkolhatóvá válhat, és fordítva.

Az orvosi vonatkozású hívások a szerepjáték forgatókönyvek viszonylag kis százalékát teszik ki, mivel sokan unalmasnak találják az ötletet, hogy a szokásos fegyveres erőszakon és autóbaleseteken kívül orvosi vészhelyzetet találjanak ki.
Ezért ez a rész nem lesz teljesen mélyreható vagy hosszú, de a leggyakoribb orvosi vészhelyzetek, a légzési vagy szívproblémák.
Légzési nehézség
Sok minden okozhat légzési problémákat, de a három leggyakoribb, ami egyszerűen eljátszható: az asztma, az általános rosszullét és a szorongás.
Az asztma a légutak nagyon gyakori és krónikus betegsége, amelyben a légutak begyulladnak és több nyálkát termelnek, ami megnehezíti a légzést.
Az asztma sok esete ritka, és nem igényel orvosi kezelést, de egyeseknél előfordulhatnak nagyon súlyos rohamok, amelyek intenzív orvosi beavatkozást igényelnek a halál megelőzése érdekében. Az asztmát számos dolog is kiválthatja, és a kiváltó okok mindenkinél mások.
Az általános betegség (General sickness) egy homályos kifejezés, amely lényegében számos olyan alapvető betegséget foglal magában, amelyekkel naponta találkozunk, mint a megfázás, az influenza, a tüdőgyulladás és más vírusfertőzések. Ezek légzési nehézséget okozhatnak, de ez általában elég enyhe, és ritkán igényel intenzív orvosi beavatkozást.
A szorongás olyan pszichológiai állapot, amely sok embert érint, bár fizikai tünetekkel is jelentkezhet, mint például gyors szívverés, gyors légzésszám és nehézlégzés.
Bár ez a nehézlégzés tünetként létezik, a légutakat valójában nem érinti. A súlyos szorongás mégis orvosi beavatkozást igényelhet a személy megnyugtatására.
Szívproblémák
A szívproblémák rendkívül összetett forgatókönyvek lehetnek, így a szív minden egyes részének és a lehetséges problémáknak a részletes bemutatása túl sokáig tartana, és túl bonyolult lenne.
Ezért ehelyett a szívrohamra és a szívritmuszavarokra fogunk koncentrálni, amelyek a szerepjátékban a leggyakoribb orvosi vészhelyzetek.
A szívroham lényegében a szív egyik fő artériájának elzáródása, amely a véráramlás részleges vagy teljes elzáródását okozza.
A tünetek változhatnak, de általában mellkasi fájdalom, izzadás, hányinger és szédülés jelentkezik.
A szívroham valószínűleg a leggyorsabb szerepjáték-forgatókönyvek közé tartozik.
Gyakori tévhit, hogy a szívroham és a szívmegállás ugyanaz. Ez nem igaz, bár egyes szívrohamot átélő emberek szívmegállásba eshetnek.
A szívritmuszavarok önmagukban is meglehetősen bonyolultak, ezért a szívmegálláshoz hasonlóan az egyszerűség kedvéért sokkolható és nem sokkolható állapotokra osztjuk őket.
A szívritmuszavar az, amikor a szív abnormálisan ver.
A szívrohamhoz hasonlóan a helyszínen töltött idő valószínűleg korlátozott lesz, mivel fontos, hogy a végleges kórházi ellátás megtörténjen. A ritmuszavarok a helyzettől függően szívmegállásba juttathatják a beteget.

A trauma hívások messze a leggyakoribb szerepjáték forgatókönyvek.
A trauma számos fajtája létezik, de én most a leggyakrabban előforduló traumákat veszem sorra.
Lőtt sebek/egyéb áthatoló traumák
Az áthatoló trauma lényegében bármilyen tárgy, amely átszúrja a bőrt és behatol a testbe.
Ide tartoznak leggyakrabban a lőtt és szúrt sebek. Az ilyen sérülések okozta trauma és veszélyesség széles skálán mozog.
Ha például a kezét lövés éri, a fő gondot a kézben lévő csontok sérülése és a kezdeti vérzést jelenti.
Ha viszont a nyakán lövik meg, akkor a légutakat, a gerincet, az artériákat stb. érintő sérülések egész sora okozhat gondot.
Ugyanez vonatkozik a szúrásokra is, bár nyilvánvaló különbségek vannak a lövés és a szúrás között.
A józan ész használata általában meghatározza a szerepjátékot a lövés és a szúrás esetén.
Mindannyian tudjuk, hogy nagyjából hol vannak a legfontosabb szervek, és ha valaha is részt vettél akár egyetlen egészségügyi órán is, akkor tudod, hogy a has, a mellkas és különösen a fej bármilyen áthatoló sérülése halálos lehet.
Nyilvánvaló, hogy az Egyesült Államokban a lőtt sebek meglehetősen gyakoriak, és a jelenlegi konszenzus szerint a traumaközpontba szállítás előtt azonnali ellátást kell nyújtani a légutak biztosítására és a halálos vérzés megállítására.
Ezért a legtöbb szerepjáték-forgatókönyv rövid ideig tart a helyszínen, bár súlyosabb esetekben több időt lehet a helyszínen tölteni a folyadékpótlás és a gyógyszeres kezelés megkezdéséhez.
Zuhanás
Az esés egy másik gyakori traumatípus, bár kevésbé a szerepjátékos környezetben.
Nem a tényleges esés az, ami megöl vagy megsebesít valakit, hanem a hirtelen megállás a becsapódáskor.
Nem fogok belemenni a sebességbe, de lényegében a következő a helyzet. Feltételezve, hogy kemény felületre esel, és nem fejjel előre landolsz.
5-7 méter (16-23 láb) - Életveszélyes sérülések valószínűsíthetőek, bár ez egy túlélhető esés.
7-12 méter (23-39 láb) - Bár életveszélyes sérülésekkel is túlélheted, ez annál valószínűtlenebb, minél messzebb mész a felső határhoz, és egyre valószínűbb a haláleset.
12+ méter (39+ láb) - Szinte biztos, hogy végzetes.
A fenti értékeket szem előtt tartva ne feledje, hogy az emberek sokkal kevesebbtől haltak meg.
A sérülés attól is függ, hogyan landolsz, a lábakkal előre történő landolás alacsonyabb sérülési arányt eredményez, bár a fejjel előre történő landolás alacsonyabb magasságban nagyobb halálozási esélyt ad.
Az esések kezelése ismét meglehetősen gyors, a fő gond a csontok nyilvánvaló sérüléseinek stabilizálása és a nyaki gerinc egyenesen tartása. Gyógyszeres kezelés adható, bár a fő cél a gyors szállítás.
Autóbalesetek
Az autóbalesetek világszerte a sérülések és halálesetek vezető okai közé tartoznak, és nagyon gyakoriak a mindennapi szerepjátékban.
Akárcsak az eséseknél, itt is inkább az ütközés utáni megállás okozza a legtöbb sérülést, mint maga az ütközés, bár mindkettő okoz sérüléseket és haláleseteket. Általánosságban elmondható, hogy minél gyorsabban haladsz, annál súlyosabbak a sérüléseid.
Nincs igazán értelme ezt túlságosan elmélyíteni, mivel az autóbalesetből származó sérülések sokfélék, bár a leggyakrabban a szervek belső sérülései és a gerincsérülések tartoznak ide.
Még az alacsony ütközésű balesetek is okozhatnak sérüléseket. A kezelés az esésekhez hasonlóan a nyaki gerincet akarja támogatni, bár a járműből való kiszabadítása eltarthat egy ideig.
FONTOS
A leírást Karty készítette el viszont én fordítottam le. (Ha látsz benne hibákat írd le kérlek)
Sok lehet elsőre amit megértek viszont ha szánsz rá 10 percet az életedből sokkal jobb orvost tudsz majd rpzni vagy esetleg egy sima civilt is.
Köszi hogy elolvastad.